Home Nieuws
Laatste nieuws
Autoriteiten lieten asbestschip wegvaren PDF Afdrukken E-mailadres
donderdag 13 maart 2008 17:39

De rijksoverheid, de gemeente Velsen en het Openbaar Ministerie hebben begin januari willens en wetens een gifschip laten vertrekken uit de haven van Velsen-Noord, hoewel een schuldeiser er beslag op had laten leggen.

Bron: NRC

 
Stranding Artemis PDF Afdrukken E-mailadres
woensdag 12 maart 2008 09:00

Het Nederlandse vrachtschip Artemis is op 10 maart 's-morgensvroeg in zware storm bij het binnenlopen van de haven van het Franse Sables-d'Olonne bij La Rochelle op het strand gelopen. Volgens de kustwacht zijn de loods en de zes bemanningsleden van het 88 meter lange schip, dat ongeladen was, aan boord gebleven en is er geen gevaar voor vervuiling geconstateerd.

 

Bron: Nieuwsblad Transport

 11 maart 2008 19:40

Zojuist is bekend geworden dat de berging vanavond is mislukt. Wel is het schip met de kont naar zee gedraaid. Morgen wordt weer een poging gedaan.
Het schip is te bekijken via de webcam van Sables-d'Olonne

 

12 maart 11:00

Woensdagavond tussen 18.00 uur en 19.00 uur als het weer vloed is, wordt het vlottrekken hervat.

Dankzij de nieuwe kabelverbinding kunnen de bergers een sterkere kabel tussen de sleepboot hangen. Ook kan de coaster in de nieuwe posititie de eigen motorkracht beter gebruiken.

Twee eerdere pogingen het schip vlot te trekken mislukten, mede doordat een kabel knapte.

12 maart 20:15

Helaas is ook vanavond het vlot trekken van het schip mislukt. Wederom brak de sleepverbinding tussen de Franse sleepboot Abeille Languedoc (9.500 kW)en de Artemis. Het is niet bekend of de het Franse bergingbedrijf Abeille weer een nieuwe poging gaat wagen

 

De Franse sleepboot Abeille Languedoc, roepletters FNPC is gestationeerd in La Rochelle en in dienst van de Franse Kustwacht. Het 1585 bruto registerton grote schip is in 1979 gebouwd en eigendom van Abeille Sas in Parijs.

14 maart

Het Rotterdamse bergingsbedrijf Smit gaat adviseren bij het vlottrekken van het Nederlandse vrachtschip Artemis, dat sinds maandag vastzit op het strand aan de Franse kust bij Nantes. Vandaag wordt zo'n 20.000 liter dieselolie uit het schip  verwijderd.

20 maart.

LES SABLE D'OLONNE - Het Nederlandse schip Artemis dat op de Franse kust bij de Bretonse plaats Les Sables d'Olonne was vastgelopen, is donderdag vlotgetrokken. Dat heeft een woordvoerder van rederij Amasus Shipping, beheerder van het schip, gezegd.

Drie keer eerder werd geprobeerd het lege schip vlot te trekken, maar dat mislukte steeds. Het schip liep op 10 maart vast op het strand toen het de haven van Les Sables d'Olonne probeerde binnen te varen, maar uit koers raakte.

Volgens de zegsman hebben twee sleepboten rond 16.00 uur het schip losgetrokken. Artemis is nu onderweg naar de haven van La Palice, ruim 90 kilometer verderop.

Bron: NU.nl

Veel foro's en filmpjes op deze Franse site http://www.lessablesdolonne.maville.com/

Laatst aangepast op zondag 23 maart 2008 12:56
 
Schepen als varend leslokaal PDF Afdrukken E-mailadres
dinsdag 11 maart 2008 18:52

Een oefenbrug, hutten voor stagiairs en leslokalen. De Amsterdamse rederij Spliethoff Beheer BV voorziet acht nieuwe schepen van faciliteiten die onderwijs aan boord mogelijk maken. Binnen twee jaar zullen leerlingen van de Maritieme Academie in IJmuiden daarvan gebruik kunnen maken. ,,Een prachtige kans om ervaring op te doen'', zegt woordvoerster van de school Saskia Goedheer.

Bron: IJmuider Courant

 
RMD arts Bas Berntsen neemt deel aan oefening medevac PDF Afdrukken E-mailadres
zondag 09 maart 2008 16:17
KNRM reddingstation Hoek van Holland heeft zaterdag 08 maart bezoek gehad van komend RMD (Radio Medische Dienst) arts Bas Bernsten. Bas, die zelf sinds kort vanuit Nijmegen radio medisch advies verzorgt voor de KNRM, was uitgenodigd op verzoek van de Hoekse redders. Het doel was een medische evacuatie te laten meemaken van een ankerligger, en te beleven welke mogelijkheden en onmogelijkheden er zijn bij een dergelijk overname. Bron: KNRM
Laatst aangepast op zondag 09 maart 2008 18:59
 
Drijvend Containertransferium PDF Afdrukken E-mailadres
vrijdag 07 maart 2008 13:32

Mercurius Scheepvaart Group neemt vanaf deze week proeven met een drijvend containertransferium. De proef moet aantonen dat het kraanschip Mercurius-Amsterdam optimaal ingezet kan worden in combinatie met andere binnenschepen die pendeldiensten met zeeterminals onderhouden.

 

Het zelfladende en -lossende containerschip is een succes. Dit initiatief heeft Mercurius samen met Haven Amsterdam ondernomen om een doorbraak te bereiken in het verplaatsen van vervoer van weg naar water. Mercurius heeft een tweede kraanschip in aanbouw op de eigen werf Begej in Servië. Dat schip – met 95,50 bij 11,55 meter, tien meter langer dan de Mercurius-Amsterdam – wordt in de eerste helft van 2009 in de vaart gebracht met een sterkere kraan, die zwaardere containers over een grotere afstand kan heffen. Het nieuwe kraanschip is een project van de Mercurius Group en de  innenvaartondernemersfamilie Teekman. De Mercurius-Amsterdam wordt ook steeds vaker gebruikt voor boord/boord overslag. In de zeehavens is het minder geschikt om te wachten bij de terminals. Zo ontstond het plan voor een ‘drijvend containertransferium’, daarmee inspelend op de behoefte van met name Rotterdam om de grote stromen containers zo snel en efficiënt mogelijk uit de zeehavens te vervoeren. Het Havenbedrijf Rotterdam heeft het idee gelanceerd om op enige afstand van de zeehaven containertransferia in te richten ter ontlasting van de zeeterminals. De Haven Amsterdam werkt ook aan dergelijke concepten. De congestie van binnenschepen bij de terminals doet het imago van de binnenvaart als betrouwbare vervoerder geen goed. Bovendien dreigt de binnenvaart hierdoor marktaandeel te verliezen of mis te lopen. Een ontwikkeling die slecht is voor de gewenste modal split, de verdeling van de inland transporten over de vervoersmodaliteiten. De proef met het kraanschip Mercurius-Amsterdam zal enkele maanden duren. De praktische haalbaarheid van het concept ‘drijvend transferium’ wordt hiermee getest. Het kraanschip wordt ‘dedicated gefeederd’ middels een pendeldienst door het motorcontainerschip Kube- Hopper van het type NeoKemp. De bevrachting en de planning van het drijvend transferium is in handen van de binnenvaartbevrachter MCT-Lucassen uit Amsterdam, een dochteronderneming van Mercurius. MCT-Lucassen verzorgt de regie over de ‘Mercurius-Amsterdam’ en zal dit ook doen voor het nieuwe kraanschip. Zo zijn de bouw, de exploitatie en de bevrachting van het schip in één cluster van ondernemingen ondergebracht, waarmee een optimale synergie wordt gerealiseerd.

Mercurius Scheepvaart Group

Laatst aangepast op vrijdag 07 maart 2008 13:48
 
«StartVorige111213141516VolgendeEinde»

Pagina 11 van 16
Copyright © 2020 Langs sluizen en havens. Alle rechten voorbehouden.
Joomla! is gratis open source software vrijgegeven onder de GNU/GPL Licentie.