De Nyk Procyon op 6 augustus 2005 onderweg naar de toenmallige Ceres-terminal.
Op 22 januari 2010 is de Nyk Themis vertrokken richting Hamburg en heeft als laatste de ACT terminal aangedaan, hiermee is een einde gekomen aan de loop van deze deepsea lijndienst EU1-Grand Alliance van en naar Amsterdam. In deze dienst varen nu een aantal schepen waardoor ze vanwege de breedte niet geschikt zijn voor schutting in de huidige Noordersluis. De Grand Alliance was een samenwerkingsverband tussen vier opererende containerrederijen die vanuit het verre oosten een aantal vaste Europese havens aandeden, waaronder ook dus Amsterdam. Dit waren NYK uit Japan, Hapag Lloyd-Duitsland, OOCL-Hong Kong, MISC uit Maleisië. De start van de Grand Alliance bij de toenmalige Ceres containerterminal, nu ACT was op 6 augustus 2005 met als eerste in de afhandeling de Nyk Procyon. Eerder was de Nyk Apollo op 11 januari 2003 bij het nieuwe Ceres complex aangekomen om het container gebeuren te testen en om mede de afhandeling voorspoedig te laten verlopen. Inmiddels zijn er de afgelopen jaren 1278 deepsea containerschepen geweest die de terminal hebben aangedaan. Helaas, het is maar hoe je het bekijkt de schepen worden groter en breder en eigenlijk had de nieuwe sluis er al moeten zijn, dan hadden we deze Alliance voor Amsterdam kunnen behouden. Wellicht zijn er in de toekomst weer mogelijkheden voor de containerrederijen wanneer de nieuwe sluis een feit is. Met dank aan Bertus Gouswaard voor de gegevens. De Nyk Themis op 19 november 2009 onderweg naar Amsterdam ACT-terminal.
(Klik op de foto voor een vergroting) |